Ulf Ramberg. Photo.

Ulf Ramberg

Senior lecturer

Ulf Ramberg. Photo.

Dialog öppnar vägen för visare styrning

Dialogue opens the way for wiser control

• Ulf Ramberg

• Josefina Syssner
  • Sören Häggroth
  • Ulf Ramberg

I kapitlet diskuteras de styrningsideal som råder i kommunal verksamhet och hur dessa påverkats av New Public Management – den styrningsfilosofi som växte sig stark under 1990-talet och i början av 2000-talets första decennium. Ramberg noterar dels det märkliga i att styrverktyg utvecklade för att hantera företagsvärldens utmaningar alls prövas i kommunal verksamhet, dels det anmärkningsvärda i att det tog mer än ett decennium innan forskarvärldens kritik mot denna prövning blev allmänt känd. I en framåtblick argumenterar Ramberg också för dialog som ett viktigt inslag i de styrningsideal som behöver utvecklas på kommunal nivå.

• Department of Business Administration

2017-10