The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Markus Lahtinen. Foto

Markus Lahtinen

Lecturer

Markus Lahtinen. Foto

Moocar – online-kurser med global räckvidd: en lägesrapport och några lärdomar

MOOCs - online courses with global reach: a status report and some lessons learnt

Author

  • Markus Lahtinen

Summary, in Swedish

Digitala plattformar som erbjuder så kallade Massive Open Online Courses (MOOCs) är sedan några år tillbaka ett fenomen som växt sig gradvis starkare. Moocar har lyfts fram som ett lovande exempel på tillgängliggörandet av universitetsutbildning till en bredare allmänhet och som rätt använt också har potential att nå nya studieovana målgrupper runt om på jorden. Fördelarna till trots, har utvecklingen av moocar varit kantad av fler utmaningar än vad som först förutspåddes. I den här artikeln ger jag en kort introduktion och lägesrapport till dessa online-kurser med global räckvidd. Avslutningsvis berör jag Ekonomihögskolans utvecklingsarbete kring digitalt lärande – där moocar ingår som en del av ett större förändringsprogram – samt att jag redovisar en del av de samlade lärdomarna av arbetet med Ekonomihögskolans första mooc på temat digitala affärsmodeller.

Department/s

  • Department of Informatics

Publishing year

2018-06-07

Language

Swedish

Pages

39-45

Publication/Series

Nordicom Information

Volume

40

Issue

1

Document type

Journal article

Publisher

Nordicom

Topic

  • Information Systems, Social aspects

Status

Published

Project

  • Production of Massive Open Online Course (MOOC) on Digital Business Models

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0349-5949