The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

 Jonas Ledendal . Photo

Jonas Ledendal

Senior lecturer

 Jonas Ledendal . Photo

Överlappningen mellan dataskydd och marknadsrätt : Dataskyddsförordningens tillämpning på marknadsföring och marknadsrättens tillämpning på kommersiell personuppgiftsbehandling

Author

  • Hajo Michael Holtz
  • Jonas Ledendal

Summary, in Swedish

Digitaliseringen gör det möjligt för näringsidkare att utveckla nya affärsmodeller, upptäcka nya marknader och att rationalisera sina verksamheter.
En viktig aspekt i denna utveckling utgör att samla in, behandla och på olika sätt utnyttja personuppgifter av såväl befintliga som presumtiva kunder. Av den anledningen existerar ett naturligt samband mellan personuppgifter och näringsverksamhet och från ett juridiskt perspektiv en överlappning mellan rättsområdena dataskydd och marknadsrätt. Den här artikeln analyserar denna överlappning närmare. I artikeln görs en undersökning av såväl dataskyddsförordningens tillämpning på olika marknadsföringsåtgärder som marknadsrättens tillämpning på kommersiella personuppgiftsbehandlingar.

Department/s

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
  • Department of Business Law

Publishing year

2020

Language

Swedish

Pages

140-169

Publication/Series

Svensk Juristtidning

Issue

2

Document type

Journal article

Publisher

Iustus förlag

Topic

  • Law (excluding Law and Society)

Keywords

  • dataskydd
  • GDPR
  • marknadsföring

Status

Published

Research group

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)

ISBN/ISSN/Other

  • ISSN: 0039-6591