The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

 Jonas Ledendal . Photo

Jonas Ledendal

Senior lecturer

 Jonas Ledendal . Photo

Personuppgifter som betalningsmedel

Author

  • Stefan Larsson
  • Jonas Ledendal

Summary, in Swedish

Personuppgifter som betalningsmedel
Den här rapporten visar hur konsumenternas data kommit att få ett centralt värde i den digitala ekonomin. Förändringen väcker frågor om hur väl konsumentskyddet därmed står sig i förhållande till detta. Studien beskriver och analyserar de konsumentrelaterade utmaningar som den växande användningen av personuppgifter som en form av betalningsmedel medför.

I studien görs en kartläggning av olika marknadspraktiker som har med hanteringen av personuppgifter att göra, vilket i sin tur utgör en grund för en rättsanalys där författarna fokuserar på konsumentskyddets rättsliga förutsättningar i relation till denna hantering. Rapportförfattarna förslår i förlängningen av rättsanalysen att KO i praxis prövar både avtalsvillkorslagens och marknadsföringslagens tillämplighet i det här sammanhanget.

Utöver en breddad diskussion kring centrala utmaningar framöver argumenterar rapportförfattarna för behovet av att utveckla myndighetssamverkan på dataområdet, metoder för tillsyn över datadrivna och individualiserade applikationer samt mer kunskapsproduktion på området.

Rapporten är författad av två forskare vid Lunds universitet:
Stefan Larsson är docent i teknik och social förändring, forskare vid Lunds universitets internetinstitut (LUii), jurist, disputerad i rättssociologi och medlem i Konsumentverkets vetenskapliga råd.
Jonas Ledendal är jur.dr. i handelsrätt med specialisering mot IT-rätt och forskare vid Institutionen för handelsrätt, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, och vid LUii.

Department/s

  • Lund University Internet Institute (LUii)
  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)
  • Department of Business Law

Publishing year

2017-05-15

Language

Swedish

Document type

Report

Publisher

Konsumentverket

Topic

  • Law and Society

Keywords

  • Data
  • Personuppgifter
  • Betalningsmedel
  • Konsumentverket
  • Konsumentombudsmannen
  • avtalsvillkorslagen
  • marknadsföringslagen

Status

Published

Project

  • Digitaliseringens konsekvenser ur ett konsumentperspektiv

Report number

2017

Research group

  • Lund University Centre for Business Law (Swedish abbr: ACLU)