The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Portrait of  Johan Anselmsson. Photo.

Johan Anselmsson

Assistant head Marketing, Department of Business Administration

Portrait of  Johan Anselmsson. Photo.

Svenskarna och Amazon fem månader efter starten – Hur har det gått?

Author

  • Johan Anselmsson
  • Burak Tunca

Summary, in Swedish

Den 28:e oktober slog Amazon.se upp dörrarna för den svenska e-handelsplatsen och experternas åsikter var delade. Amazon fick kritik för att det var ett hastverk med dåliga översättningar och att svenskarna inte skulle attraheras. I en liknande rapport som denna från december månad såg konsumenternas reaktion positiv ut (Anselmsson & Tunca, 2020). Hur ser situationen ut efter att Black Friday och julhandeln lugnat ner sig fem månader efter uppstarten? Har attityderna och konsumenternas köpmotiv efter alla skriverier förändrats?

Professor Johan Anselmsson och Burak Tunca på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet har i samarbete med undersökningsföretaget Norstat följt svenskars attityder och beteende kopplat till Amazon.se ända sedan augusti 2020 och från lanseringen varje månad intervjuat 1000 svenskar i frågan.

Department/s

  • Department of Business Administration
  • Marketing

Publishing year

2021-05-10

Language

Swedish

Publication/Series

Digital Competences of Swedish Brands. Working report series

Issue

2021:1

Document type

Working paper

Publisher

Ekonomihögskolan, Lunds Universitet

Topic

  • Business Administration

Keywords

  • e-handel
  • attityder till
  • amazon

Status

Published

Project

  • Digital Competences of Swedish Brands