Ester Barinaga. Photo.

Ester Barinaga

Ester Barinaga. Photo.

Att skriva fram den andre

• Ester Barinaga

• Bennedikte Borgström
  • Jenny Helin
  • Maria Norbäck
  • Elena Raviola

“Fram” i kapitlets titel, “att skriva fram den andra”, är valt med omsikt. Det syftar till att lyfta fram textens förmåga att skapa det den beskriver. Texter som beskriver “kvinnor”, “homosexuella”, “arbetarklassen” eller “invandrare” skapar först kvinnor, homosexuella, arbetarklassen eller invandrare som befintliga grupper värda att skildra. Därefter skriver man om dessa grupper som om de redan fanns. Som verkliga grupper. Homogena. Enhetliga. Sällan är författaren medveten om att grupper på pappret dock inte är samma som verkliga grupper. “Skriva fram” istället för “skriva om” är ett sätt att antyda att när man skriver med hjälp av en viss gruppkategori skapar man samtidigt den gruppen. Det är mitt sätt att betona att användning av kategorier frambringar igenkänning hos läsaren av den så kategoriserade gruppen, utan att de som så beskrivs nödvändigtvis känner tillhörighet till en sådan grupp. Kapitlets titel kondenserar på så sätt kapitlets utgångspunkt: Skrivande, även akademisk sådant, innebär våld på det beskrivna.
Det utgör också kapitlets utmaning: Som forskare och författare, går det att använda språkets verklighetsskapande makt för att ändra på de maktförhållanden som vi gärna studerar (och kritiserar)? Går det att skriva emancipatoriskt?

Skrivande om skrivande

Studentlitteratur AB